تحقق رویای لکسس

یک نمونهٔ جدید از لکسس IS که در اواخر ژانویه در نمایشگاه دیترویت به طور رسمی رونمایی خواهد شد، اما حالا به دام جاسوسان و عکاسان افتاده است...
ادامه موضوع رو از دست ندید


داخل خودرو هم واقعا ظاهری جذاب دارد به طور کلی داخل کابین با نمایشگرهای آبی رنگ ترکیب شده است که واقعا باعث ایجاد کابینی نو و خلاقانه شده است.
لکسس اعلام کرده است که به زودی نسخه بدون سقف این خودرو هم عرضه خواهد شد.
| BMW 330 | Lexus IS300C | |
| پیشرانه | 6سیلندر خطی | 6سیلندرVشکل |
| حجم موتور (سی سی) | 3000 | 2995 |
| قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه) | 272/6700 | 228/6200 |
| گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه) | 300/3000 | 300/4400 |
| شتاب 0-100 | 6/4 | 8/1 |
| حداکثر سرعت | 250 | 218 |
| جعبه دنده | 6سرعته استپ ترونیک | 6سرعته اتوماتیک |
| میانگین مصرف سوخت | 9/2 | 8/9 |
| قیمت (میلیون تومان) | حدود 140 | 130 تا 160 |

تصور كنيد در يك عصر بهاري ميخواهيد هنگام رانندگي با تمام وجود از هوا لذت ببريد. در سادهترين حالت مجبوريد شيشه را تا آخر پايين بدهيد، تا كمر از پنجره خارج شويد و تنفس كنيد. حالت ديگر كه البته قدري بهتر و مطمئنتر مينمايد، استفاده از خودروهايي است كه سانروف دارند. اما تمام سانروفها كه متحرك نيستند. در ضمن غير از سقفهاي پاناروما، اين مدلها فقط يك تكه از آسمان را نشان ميدهند.
اين دقيقاً همان وقتي است كه سرو كله روبازها و كروكيها پيدا ميشود. چه با شكوه است در حالي كه باد خنكي به صورت ميخورد و شما در حال حركت به سمت خورشيدِ در حال غروب هستيد. چه لذتي است حس كردن تمام زيبايي شب وقتي درون خودرويتان نشستهايد. در نهايت چه رويايي است رانندگي زير آسمان شهر.
یکی از جديدترين محصول های زيرمجموعه لوكسساز
تويوتا يعني لكسوس، پايش به ايران باز از چند سال قبل شد. به همين دليل است كه زحمت اين
پديده به گردن نمايندگي تويوتا يعني ايرتويا افتاده است. تمام خودروهاي
روباز دنيا هميشه مشتريان خاص خود را داشتهاند.
اين مدلها كه از
نمونه استانداردشان گرانتر هستند، فاكتور لذت سواري را ضرب در دو
كردهاند. مثلاً همين IS-C كه دنباله رو مدل IS است كه اتفاقاً آن هم در
ايران رفت و آمد ميكند. اصلاً حرف «C» در آخر اسم اين مدل به خاطر كلمه
Conver tible (سقف متحرك) است. مطمئن باشيد با كيفيتترين خودروساز حال
حاضر دنيا بد محصولي را براي شما عرضه نكرده است.
همين بس كه IS از
لحظه عرضه تاكنون 13 جايزه از مجلات و موسسات مختلف كسب كرده است. يقيناً
IS-C در كنار ديگر محصولات لكسوس در ايران مانند LS460، IS300، ES350 و
RX350 ميتواند جوابگويي تجملگرايي و لوكسخواهي دوستان شود. اما نكته
طلايي نگفته درباره IS-C. دقت كنيد در وبسايت رسمي لكسوس اثري از مدل
IS300C نيست اين مدل دقيقاً هماني است كه به ايران آمده.
لكسوس براي
بازارهاي آمريكا، اروپا و خود ژاپن فقط مدلهاي 250 و 350 در نظر گرفته
است. پس داستان چيست؟ اين لكسوس كروكي كه به جادههاي ايران راه يافته
محصول يك سفارش از سمت كشورهاي عربي به خصوص شيخنشينان حاشيه خليج فارس
است. البته اين قضيه هيچ تغييري در كيفيت آن نداده است فقط مراقب باشيد كه
اين خودرو با اين پيشرانه عرضه انبوه جهاني ندارد.
منظور از انبوه يعني
شاملبودن در آن 50 هزار دستگاهي كه از اين خودرو توليد شده است. حالا خدا
ميداند IS300C چند درصد از تيراژ فوق است. به هر حال حضور اين خودرو در
بازار ايران به همين سادگيها هم نيست. بامو سري 6 روباز، بامو سري يك
روباز، بامو Z4، مرسدس CLK روباز، مرسدس SLK روباز، مرسدس SL روباز و
نزديكترين رقيب همكلاس و هم قيمت يعني بامو 330 با كد E93، خودروهايي
هستند كه ميتوانند رقابت با اين خودرو را جذاب كنند.
داستان
نامگذاري باموها را كه ميدانيد. مثلاً 330 يعني سري سه با حجم موتور
3000 سيسي. اما همين سري 3 هم براي خودش عالمي دارد. مديران بامو براي
اينكه اسم خودروها با هم قاطي نشود براي هر كدام يك كد شناسه قرار
دادهاند. چرا كه 330 ميتواند هم سدان، هم كوپه و هم روباز باشد. اينجاست
كه كد E93 نشاندهنده روباز بودن آن است. در كل خانواده E90ها از سال 2005
به اين سمت در حال تسخير دنيا هستند. تا جايي كه اگر مرسدس، آئودي و فورد
نبودند هيچ كس غير از سري سه چيز ديگري نميخريد.
به هر حال اين خودرو
كه بيشتر به صورت 330 Cabrio شناخته ميشود امروز مهمان ماست تا ببينيم
جلوي لكسوس ژاپني چه چيزي براي رو كردن دارد. متاسفانه يا خوشبختانه
نميتوان انگي به اين خودرو چسباند. فقط همين نكته كه در ايران شاهد حضور
مدلهاي 2، 5/2، 3 و 5/3 ليتري از اين خودرو هستيم كه ما بيشتر به خاطر
رعايت انصاف مدل سه ليتري را انتخاب كردهايم.
يك پيشنهاد براي كساني كه
پول كافي و وافي دارند. بامو در يك حركت
خيرهكننده همين خودروي مورد بحث امروز را به دستان MPower سپرد.
حدس
ميزنيد حاصل كار چه بود. خودرويي با پيشرانه چهار ليتري V8 كه بيش از 460
اسببخار نيرو توليد ميكرد. همه اينها را كه گفتيم معلوم نشد بالاخره كدام
بهتر است. اگر شما جزو آن دستهاي هستيد كه خودروهاي بالاي 100 ميليوني
مدنظر دارند، كدام يك را ميخريديد؟ البته كه بدون اطلاع از چند و چون كار
نميتوان تصميم گرفت پس ...
يكي از دلايلي كه منتقدين
خودروهاي روباز را جذب اين مدلها نميكند. شكل ظاهري خودرو بعد از بسته
شدن سقف متحرك آنها است. آنها خيلي هم بيربط نميگويند نمايي كه سقف
برزنتي و پارچهاي اين خودروها ايجاد ميكنند آن چنان هم دلربا نيست.
اما
خودروسازان چندي است كه براي اين مشكل هم يك راه حل پيدا كردهاند. سقف
فلزي با رنگ و جنس بدنه كه اصطلاحاً Hard Top معروفاند. در حقيقت شما
متوجه نميشويد كه اين خودرو الان يك مدل مسقف است يا يك مدل روباز كه سقفش
بسته شده است. فناوري Hard Top را هم بامو و هم لكسوس دارند.
اجازه
بدهيد مهمترين آپشنهاي اين دو را با هم مقايسه كنيم. بامو از
مكانيزمهاي پايداري DSC، CBC و DTC استفاده ميكند در مقابل لكسوس هم از
فناوريهاي VSC، TRC، EBD و سيستم كنترل و مديريت تعامل VDIM بهره ميبرد.
راستش را بخواهيد ما هم نميدانيم خيلي از سيستمهاي بالا چيست!
بامو
به صورت استاندارد از سيستم صوتي راديو CD و شش بلندگو بهره ميبرد در حالي
كه لكسوس از سيستم فول پورت همراه با بلوتوث و مانيتور هفت اينچي استفاده
ميكند كه نهايتاً صداي خود را از 12 باند خارج ميكند.
بايد ديد درون
آنها چطور است. رقيب آلماني با فراهم آوردن 3130 ليتر فضا براي سرنشين و
300 ليتر فضا براي بار آنها در مقابل 2690 ليتر فضايي كه لكسوس براي سرنشين
و 400 ليتر براي بار آنها در نظر گرفته، قدري برتري دارد.
به منظور
فنيتر كردن بحث گزينه انتقال نيرو شروع خوبي ميتواند باشد. بامو داستان
ما جعبهدندهاي شش سرعته استپترونيك با حالت فوقالعاده اسپرت دارد كه
توسط محور انتقال قدرت عقب «RWD» توان پيشرانه را خرج ميكند. در مقابل
لكسوس با جعبهدنده شش سرعته هوشمند ECT و همان مكانيزم RWD نشان ميدهد كه
چيزي از رقيب كم ندارد. جالب است كه هر دو خودرو با تايرهاي 17 اينچي به
اندازه 45/225 هستند. از لحاظ مصرف هر دو تقريباً در يك رده قرار ميگيرند.
لكسوس با 8/9 و بامو با 9/3 ليتر در هر 100 كيلومتر ركوردهاي خوبي
هستند. اما اين لكسوس است كه با حجم بيشتر باك، مسافتهاي طولانيتر را
ممكن ميسازد. حالا كه همه چيز يا حداقل مهمترين چيزهاي اين دو را فهميديد،
كدام را ميخريد؟
| MERCEDES C300 | LEXUS ES460 | BMW 330i | |
| پیشرانه | 6 سیلندر V شکل | 6 سیلندر V شکل | 6 سیلندر خطی |
| حجم موتور (سی سی) | 2996 | 3450 | 2997 |
| قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه) | 228/6000 | 268/6200 | 228/5900 |
| گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه) | 300/5000 | 335/4700 | 300/3500 |
| شتاب 0-100 | 7/3 | 7 | 6.7 |
| حداکثر سرعت | 252 | 230 | 250 |
| جعبه دنده | 6 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک |
| میانگین مصرف سوخت | 11/2 | 10/6 | 9/3 |
| حجم باک | 66 | 70 | 63 |
BMW 330i
آقا همین اول کاری بیاین با هم دوست باشیم. تعصب رو بزاریم کنار. مشتری اول و آخر سری 3 چهار در، فقط آقا پسرای بین 24 تا 36 ساله هستند. با پدری پولدار و اکثر فوق دیپلم نساجی. سربازی نرفته و اغلب مجرد. 330i هم ماشین بدی نیست.خیلی خوب راه میره اگه شما کم نیارید، اون که اصلا نمی یاره. اما یه عیب بزرگ داره.اگه از تو کابینش، ورتون دارن بزارن تو اتاق سری 6 یا حتی سری 5، چیزی احساس نمی کنید. آخه آدم اینقدر لجباز بابا یه تغیری بده تو طراحث داخلیت. درست عینه یه خواب خوب که هرشب می بینیش. دیگه آخراش محض تنوع هم شده،دلت یه کابوس می خواد. اگه با اینا مشکلی ندارین، پس قضیه حله. بزنید تو گوشش.
MERCEDES BENZ C300
تو رو خدا همه دست به دست هم بدین، یجوری این ماشین رو بخرین. تا حداقل به زور کلاس C بشه میانگین سنی خریدارای مرسدس رو از 90 به 70 سال رسوند. بعد عمری طرف اومده یه چیزی ساخته عمرا نشه بهش گفت پیرمردی. به قول معروف، بنزبازا خوب می دونن که پول می دن تا سوار آرم بنز بشن. این یه واقعیته. مرسدس نمی تونه ارزون بسازه. مثل اون لباس فروشیه مجللیه که اگه قیمت هاش فضایی نباشه. همه بهش شک می کنن. از خیلی وقت پیش هم مرسدس جدا از هزینه های تموم شدش، هزینه های تحقیقات و اعتبارش رو هم به قیمت نهایی مدلاش اضافه می کنه. اما این رو هم در نظر بگیرین، کسی که بنز سوار میشه، بهش می گن یارو این کاره ست. خداییش C کلاس ارزشش رو داره که تا واسش بری. تا نسل جدیدش نیومده بخریدش که ضرر نکنید. چون قیافه اش بد جور ضدحاله.
LEXUS ES350
مایه دارای خارجکی بهش میگن لکسس. یه عده ای هم هستن که بهش میگن لگسوز. حالا هر چی اسمش هست، از دهه نود تا همین امروز اشک آلمانیا رو در آورده. هم باکیفیته، هم قشنگه، هم با امکاناته،هم امنه، هم راحته و از همه مهم تر قیمتش خیلی کمتره. خودتون الان مقایسه کنین، مرسدس و ب ام و موتور 3 لیتری شون بشه 3/2 لیتر، خون خریدار رو می ریزن تو شیشه. وای به اون روز که بخوان 3.5 لیتری بزنن. لکسوس دیده نمی تونه به اعتبار این دوتا برسه، رفته تا خرخره آپشن گذاشته تو ماشینش. هر جاکه دست بزارین یه شیش هفت تایی دکمه هست. علی الحساب سیستم صوتی19 باندش رو در نظر داشته باشین تا بعد. شایعه شده خریدارای این ماشین، دلشون میخواد با 220 تا خودشون رو بزنن به دیوار. آخه یهو 12 تاایربگ (کیسه هوا) باز میشه. به این میگن لذت مالیخولیالی از تصادف. یه چیز تو مایه های امنیت پراید صبا.
بالاخره کدوم؟
حالا خدایی جدا از شوخی، به چشم خریدار به این ماشینا نگاه کنید. ژاپنی و آلمانی رو بی خیال بشین. این حرفا واسه دهه 80 بود. الان برنده اونه که بهتره. با هر کدوم حال کرین، مطمئن باشین همون رو باید بخرید. دیگه تو این رنج قیمتی یارو نمی یاد آنتن برقی رو پیچی کنه. هیچ گزینه ای پیشنهاد نمی شه چون همشون خوبن. فقط یادتون باشه چون داریم درباره 100 میلیونی های بازار ایران حرف میزنیم، رو خدمات پس از فروش خیلی حساب نکنید.
گزینه های دیگر
بله خودم می دونم با 100 میلیون چیزای دیگه ای هم میشه خرید. مثلا یه لندکروز GXR اما با موتور 6 سیلندر که 271 اسب هم قدرت داره، بین 100 تا 110 میلون می ارزه. این پرادو جدیدا که به اسم 2011 فروخته می شن، تو تیپ ON-ROAD (داخل جاده ای) حدود 100 تا 109 میلیون تومان قیمت خوردن. البته موتورش دقیقا موتور لندکروزه.
عرض شود مدل OFF-ROAD (خارج جاده ای) همین پرادو یه 4 میلیون تومنی براتون کم تر آب میخوره. کشته مرده های مورانو هم در جریان باشند که بهترین مدل LX هم هرگز به 90 میلیون نمی رسه. مورانو ماشینیه که موتور3/5 لیتری و گیریبکس CVT داره با 266 اسب بخار قدرت.
| Mercedes CLS350 | BMW 630i | Lexus LS460 | |
| پیشرانه | 6سیلندرVشکل | 6سیلندر خطی | 8سیلندرVشکل |
| حجم موتور (سی سی) | 3498 | 2996 | 4608 |
| قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه) | 292در6400 | 272در6500 | 380در6200 |
| گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه) | 365در3000تا5100 | 315در2750تا4000 | 464در4000 |
| شتاب 0-100 | 6/7 | 6/6 | 5/4 |
| حداکثر سرعت | 250 | 250 | 250 |
| حعبه دنده | 7سرعته تیپ تیرونیک | 6سرعته استپ تیرونیک | 8 سرعته تیپ تیرونیک |
| میانگین مصرف سوخت | 9/2 | 9/5 | 12 |
| حجم باک | 89 | 70 | 84 |



MERCEDES BENZ CLS350
درود بر دوستان خوب، مهربان، مرفه و پولدار. عرض شود که وقتی دست می زاری روی مرسدس CLS باید چند تا چیز رو مد نظر بگیری. اول اینکه ماشین مد نظر شما نسل جدیدش هم اومده. یعنی تو که پولشو داری، تو که این کاره ای، تو که عشق اسم بنزی، تو که 200 میلیون نقد تو حسابته، تو که پیری زودرس گرفتی، تو که رانندگیت خوبه، چرا؟خب الان دونه دونه توضیح میدم قضیه چیه. تو که پولشو داری یعنی، صبر کن بذار جدیدش بیاد، نگران نباش تا آخر تابستون اومده. تو که این کاره ای یعنی، حتما می دونی ماشین رو غیر از سیندفینگن آلمان، سانتی یاگو مکزیک هم تولید میکنه. تو که عسق بنزی یعنی، حتما می دونی هزینه نگهداری این ماشین حتی از کلاس S هم بیشتره. تو که 200 میلیون تو حسابته یعنی، چرا به گزینه های دیگه فکر نمی کنی؟تو که پیری زودرس گرفتی، کنایه از حس و حال همیشگی بنزه. و در آخر توکه رانندگیت خوبه یعنی، باید خیلی مراقب باشی چون گلگیرای CLS خارج از دید شماست. اما خب این رو هم بگم که دست رو چیز تکی گذاشتین. مرسدس این محصول رو یک کوپه چهار در توصیف کرده. اگه بخوام دقیق تر بگم، CLS رو باید تو کلاس FASTBACKها قرار داد. یعنی همون کلاسی که پورشه پانامرا توش قرار می گیره.
BMW 630i
داستان داره باحال می شه. با 200 میلیون غیر یه سدان تخم مرغی بزرگ، یه کوپه تخم مرخی بزرگ هم می تونید بخرید. شاید نزدیک ترین رقیب 630، همون مرسدس SL باشه. اما ببینید تعصبی که در کار نیست. معلومه که سود شخصی هم وجود نداره. اما از قدیم می گن ب ام و استحلاک بیشتری نسبت به مرسدس داره. از اون طرف خواص اسپرت تری هم داره. با 630 هرگز برنامه مسافرن نریزید. گول قد و قواره گنده اش رو نخورید. دو نفر که جلو بشینن، فقط اندازه یه نوزاد 6 ماهه عقب جا باقی می مونه. تازه اون دو نفر جلو هم نباید از یک متر قدشون بیشتر باشه وگرنه مثل پیکان جوانان به قاعده یه نعلبکی روی سقف گرون قیمتش ، لک می افته. خلاصه از اون ماشیناییه که مرد و زن دوستش دارن. همینم خودش یه ایراده. البته، آقایون متاهل مجبورن لذت سواری رو با همسر گرامی تقسیم کنن. این رو هم در نظر داسته باشید سری6 خیلی بیشتر از سری های دیگه ب ام و افت قیمت پیدا میکنه. اصلا کی گفته نباید درباره افت قیمت یک ماشین 200 میلیونی صحبت کرد. حالا مگه صاحبش پولش را از سر راه آورده؟ شاید واسش مهم باشه. شاید هم مهم نباشه ولی این یه راهنمای خریده، پس اگه به ایرادای ماشین اشاره کنیم یعنی کمک کردیم. پس به LEDهای چراغ عقب سری6 اشاره میکنیم که سریع تر از اونچه فکر کنین دونه دونه می سوزند. بعدش یا طرف باید بره یکی رو پیدا کنه که براش دونه دونه عوض کنه یا اینکه بره 200 هزار تومن بده یه کاسه چراغ جدید بخره. اما او کسی که بین CLS و 630 گیر کرده، بهتره پولش رو حروم نکنه. چون این دوتا ماشین اینقدر تابلو هستند که نیاز به مشاوره خرید ندارند. اما در به در دنبال مشاور فروش میگردند.
LEXUS LS460
من هم یک نظر دارم می گم و می رم. دیگه گذشت اون زمانی که ماشین آلمانی اسوه کیفیت و دوام بود. الان اشکودا داره از چک اسلواکی اشک آئودی رو در می یاره. یا چپ و راست سئات اسپانیا تو هر سوراخ سمبه ای محصولاتش رو می فروشه ولی فولکس واگن هاج و واج مونده. تو این دوره زمونه خود آلمانی ها می گن لکسوس باکیفیت تره. اشتباه نکنید بحث روی بی کیفیتی نیست داریم درباره کیفیت بهتر حرف می زنیم. 200 میلیون داشته باشی نمی ری یه چیزی بخری که هم قوی تره، هم سریع تره، هم امن تره و مهم تر از همه پر آپشن تره؟ خدایی سر این گزینه آپشن فقط باید لکسوس LS رو با مرسدس کلاسS فول 2011 سری ویژه سفارش امارات مقایسه کرد. آقا این ماشین فقط براتون نون نمی گیره. که شاید رو مدلای جدیدش این سیستم رو هم نصب کرده باشند. دروغ می گم؟ اینترنت که داری پاشو برو سایت LEXUS ببین دو خط درباره مشخصات فنی نوشته، بعدش 10 صفحه از آپشناش توضیح داده. اما با این حال فکر کردی ایراداشو نمی گم؟ اونایی که لکسوس دارن میدونن من چی می گم. LS460 باک بنزینش سوراخه عدد تو جدول رو ول کن باهر بار گاز دادن قشنگ می بینی که یه خط از آمپر بنزینش کم می شه. بله این قبول که حجم موتورش بیشتره ولی ماشاا... اندازه یه بوگاتی بنزین می سوزونه. صاحب ماشین هزاری هم که پولدار باشه، اما تند و تند باید پیاه شه بره بنزین بزنه
| لکسس IS300 | مرسدس بنز C200 | |
| پیشرانه | V6 DOHC | چهار خطی DOHC |
| حجم موتور(سی سی) | 2995 | 1796 |
| قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) | 6200/228 | 5500/184 |
| گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه | 4400/300 | 2800/250 |
| شتاب 0-100 | 7/7 | 8/6 |
| حداکثر سرعت | 230 | 235 |
| جعبه دنده | 6 سرعته تیپ تیرونیک | 5 سزعته تیپ تیرونیک |
| میانگین مصرف سوخت | 7/9 | 7/6 |
| قیمت(میلیون تومان) | 88 | 88 |
