و سرانجام مزدا 3 جدید


بالاخره خودروساز ژاپنی مزدا به مناسبت 10 ساله شدن مزدا  3، از مدل 2014 آن رونمایی کرد . امروز صبح تصاویر و جزئیاتی از این خودرو در اینترنت منتشر گردید که . . .


تصاویر و توضیحات بیشتر در ادامه موضوع


ادامه نوشته

ABT آئودی RS4 استیشن


کم کم امیدمان داشت به نا امیدی محض تبدیل می شد که باخبر شدیم ABT سرانجام به سراغ تیون آئودی RS4 استیشن رفت ولی حالا که...


ادامه موضوع رو از دست ندید

ادامه نوشته

90 هزار سفارش خرید مرسدس بنز A کلاس


اگر بار اول موفق نشدی، دوباره تلاش کن. این شعار مرسدس بنز برای ساخت نسل سوم کلاس A بود. خودرویی که...

ادامه موضوع رو از دست ندید
ادامه نوشته

نسل جدید مزدا3، خودرویی مهم برای مزدا

اولین عکس از نسل جدید مزدا3 لو رفت!این عکس‌ها هرچند بی کیفیت هستند اما به خوبی نشان دهندهٔ این هستند که شاهد خودرویی مهم از سوی خودروساز ژاپنی مزدا هستیم.
حدس زده می‌شود که این عکس‌های رسمی هستند و از سوی خود مزدا منتشر شده اند اما طبق گفته های مزدا به خبر نگاران،این طراحی نهایی نسل جدید مزدا برای عرضه در اواخر سال 2013 نیست.
در این عکس‌ها سدان و هاچ بک مزدا 3 نشان داده شده است،همان طور که تشخیص داده‌اید این خودرو هم به محصولات جدید مزدا بسیار شباهت دارد که این شباهت را مدیون طراحی Kodo هستیم،جلو پنجرهٔ 5لبه ای و چراغ‌های جلو که توسط نوار کرومی به هم وصل شده‌اند بسیار به دو مدل CX-5 و مزدا6 شباهت دارد.
طبق اعلام مزدا در نمایشگاه خودرو پاریس،این خودرو در سال 2013 پا به خیابان خواهد گذاشت،یعنی چهار سال پس از عرضه نسل قدیمی.
اگر بخواهیم دربارهٔ موتور های این خودرو صحبت کنیم،اطلاعات زیاد نیست اما به احتمال خیلی زیاد موتور های 2لیتری اسکای اکتیو 4  سیلندر،2.5لیتری اسکای اکتیو 4 سیلندر و 2.2 لیتری توربو دیزل برای این خودرو محفوظ خواهد بود.موتور های اسکای اکتیو این خودرو به ترتیب 155 و 190 اسب بخار نیرو تولید می‌کنند.انتقال قدرت نیروی این موتور های هم احتمالاً از طریق گیربکس 6سرعته دستی یا خودکار انجام خواهد شد.
این خودرو،اولین خودروی مزدا است که از سیستم هیبریدی تویوتا استفاده خواهد کرد.
هیوندای i30 و تویوتا کرولا از نزدیک‌ترین رقبا به این خودرو هستند.

پرو سید، هاچ بک اسپرت و حرفه ای


بالاخره سومین عضو خانوادهٔ ceed هم از راه رسید، که قرار است بزودی در نمایشگاه پاریس رونمایی شود. چند روز پیش کیا چند تصویر از این خودرو منتشر کرد. کیا پس از تولید سید های خسته کننده، این بار کیا سید را با چهره ای جذاب تر و اسپرت تر تولید خواهد کرد که بیشتر مورد پسند مشتریان قرار خواهد گرفت.

همانند کیا pro_cee’d قدیمی، این ماشین هم دارای سه درب می باشد، اما با ظاهری بروز تر. فرم سقفش هم به نوعی خودرو را از سایر سید ها متمایز می کند، همچنین چراغ های جدید و طرز قرار گرفتن لامپ ها، و افزودن قطعات کرومی به جلو پنجره به زیبایی خودرو می افزایند؛ اما در عقب هم تغییراتی ایجاد شده است، که می توان چراغ های جدید کلیوی بجای چراغ های نوک نیز و لبه دار را نام برد، این چراغ ها دارای لامپ های قرمزی هستند که با رنگ براق و آرایش یکدستشان ظاهری جذاب تر به سید بخشیده اند.

اگرچه طرح pro_cee’d تقریباً با گونهٔ پنج درب یکسان است، اما تغییراتی هوشمندانه ای که در بخش هایی نظیر چراغ های عقب و جلو، نیم رخ خودرو و همین طور در مه شکن عقب و زیر سپر جلو و عقب صورت گرفته است که باعث شده تا این نسخه ظاهری متمایز از سایر مدل ها داشته باشد. البته با رینگ های آلیاژی 18 اینچی!

اما سری به زیر کاپوتش بزنیم، پیشرانه آن با گونه استیشن و هاچ بک 5 درب تفاوتی ندارد، این خودرو از دو پیشرانه دیزلی CRDi استفاده خواهد کرد که قارد هستند بین 90 تا 135 اسب بخار نیرو تولید کنند، البته لازم به ذکر است که کیا تصمیم دارد به زودی یک پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری توربو شارژدار T-GDI هم روی این خودروی دوست داشتنی نصب کنند این موتور قادر است 185 اسب بخار نیرو تولید کند.

یک موتور 1.6 لیتری توربوی بنزینی هم با قدرت 200 اسب بخار و برای عرضه در تابستان آینده برای این اتومبیل در نظر گرفته شده است. این خودرو در کلاس هاچ بک اسپرت شهری کوچک قرار خواهد گرفت؛ و قرار است پس از رونمایی در پاریس، در بهار 2013 به فروش برسد.

یاریس ترند با لباس تازه برای سال تازه

تویوتا قرار است از نسخهٔ ترند یاریس در اتوشوی پاریس رونمایی کند، این یک خودروی جوان پسند تر از نسخهٔ معمولی یاریس است و قرار است بهار آینده به بازار عرضه شود.

یاریس یکی از موفق ترین خودروها در این کلاس بوده و همچنان می خواهد جایگاه خود را ارزشمند تر از قبل کند به همین منظور تویوتا تصمیم گرفت تا نسخه ای جدید از این خودرو را عرضه کند، می توان گفت که تویوتا به تیونینگ جزئی یاریس پرداخته است.

اما ظاهر خودرو، به طور کلی در خودرو قطعات کرومی زیادی به کار رفته است که زیر درها و آینهٔ بغل خودرو جزو موارد استفاده از کروم هستند، در عقب هم استفاده از چراغ های LED جدید خودنمایی می کند. خطوط منحنی که بر روی بدنه کشیده شده است زیبایی خودرو را دوچندان می کند. همچنین استفاده از رینگ های آلیاژی 16 اینچی نیز یاریس را زیبا تر کرده است.به طور کلی در داخل کابین شاهد تغییراتی بودیم، که می توانیم به ترکیب رنگ سفید با مشکی اشاره کنیم و بعد از آن تعویض اهرم دنده، تودوزی چرم و پارچه صندلی ها و وجود خطوط منحنی شکل بر روی داشبورد و پشت سری ها بسیار خودنمایی می کنند. این خودرو بهار 2013 قیمت گذاری خواهد شد.

آئوی A3 اسپرت بک، مخصوص اروپا

بالاخره خودروساز آلمانی آئودی از نسخه جدید A3 Sportback به طور رسمی رونمایی کرد و منتظر پاریس نماند. ماشینی که ترکیبی از استیشن واگن و هاچ بک محسوب می شود. این خودرو قرار است در اروپا عرضه شود و در آمریکا عرضه نخواهد شد.

برای این خودرو پنج پیشرانه در نظر گرفته شده است که عبارت اند از:

  • موتور های 1.2 ،1.4 و 1.6 لیتری TFSI
  • موتور 2 لیتری TDI
  • موتور 1.8 لیتری TFSI

اما باید گفت که قوی ترین موتور این خودرو موتور 2 لیتری TDI می باشد که قادر است 185 اسب بخار قدرت و 280 پوند فوت گشتاور تولید کند. اما موتور 1.8 لیتری TFSI در ردهٔ دوم قرار می گیرد، این موتور می تواند 180 اسب بخار نیرو تولید کند، همچنین گشتاوری در حدود 185 پوند فوت تولید کند. موتور 2 لیتری می تواند که این خودروی پنج درب را ظرف 7.4 ثانیه از حالت سکون به صد کیلومتر بر ساعت برساند. آئودی برای این خودرو دو نوع جعبه دنده در نظر گرفته است، اولی شش سرعته دستی و دومی هفت سرعته اتوماتیک می باشد.

طول، عرض و ارتفاع خودرو به ترتیب 4310، 1780 و 1425 میلی متر می باشد که نسبت به نسل قبلی خود کمی افزایش پیدا کرده است. فاصلهٔ بین دو محور هم در حدود 2636 میلی متر می باشد. فضای بار هم 380 لیتر می باشد که با خواباندن صندلی های عقب این فضا به 1220 لیتر افزایش می یابد.

امکانات خودرو هم به روز شده است که می توان به سیستم MMI به همراه صفحه نمایش هفت اینچی و سیستم صوتی Bang & Olufsen با قدرت 705 وات به همراه 14 بلندگو اشاره کرد.این خودرو در نمایشگاه پاریس حضور خواهد داشت و این گونه که به نظر می رسد احتمالاً در اواخر سال 2013 بعنوان مدل 2014 در اروپا عرضه خواهد شد.

ظهور نسل هفتم گلف

فولکس واگن رسما از مدل گلف 2013 در گالری ملی برلین رونمایی کرد .

گلف جدید با طرحی تکاملی و با تکیه برشخصیت سازی خطوط و سطوح کشیده ، طرحی به دور از محافظه کاری را ارائه می دهد . به طورکلی ماشین ابعادی به طول 4255 میلی متر ، 1799 میلی متر عرض و 1452 میلی متر ارتفاع را دارا می باشد ، که این ارقام نشان دهنده ی این است که 13 میلی متر پهن تر و 28 میلی متر کوتاه تر از نسل قبلی خود شده است . چراغ های زنون ،  و چرخ های 15-17 اینچی از دیگر مواردی است که توجه را به خود جلب می کنند .

ممکن است که نمای بیرون چندان مسحور کننده نباشد ، اما در طراحی کابین شاهد جهش و تحولی عظیم نسبت به نسل های پیشین هستیم . در راستای آسایش راننده صندلی  راحتی با تشک کف مخصوص تعبیه شده که دسترسی راننده به فرمان چرمی را آسان تر می کند . طرح های مختلف برای سطوح با 3 رنگ بندی متفاوت ، پوشش آلکانترا برای صندلی های اسپرت ، نورپردازی کابین متناسب با محیط ، به کارگیری روکش های فلزی ، بهبود سیستم تهویه ، صندلی تاشوی عقب و سیستم اطلاع رسانی لمسی با صفحه نمایش 5 یا 5.8 یا 8 اینچی ، این در حالیست که نسل اولیه دارای صفحه نمایش سیاه سفیدی بود که تنها به ارائه اطلاعات اولیه از قبیل تنظیمات خودرو ، گزینه های کنترل آب و هوا و زمان و تاریخ بسنده می کرد اما حالا در نسل هفتم نمایشگری به کاررفته که تنها با شناسایی انگشت در نزدیکی خود ، شما را به جهانی سرشار از اطلاعات مختلف می برد . همچنین اتصالات MP3/Bluetooth/iPod/AUX/SD Card  ، سنسور پارکینگ ، سیستم آپشنال مسیریابی از دیگر مواردی است که کابین نسل هفتم به خود دیده است . علاوه براین به لطف افزایش فاصله ی دو محور جلو و عقب به میزان 1750 میلی متر  فضای پای عقب و فضای بار به ترتیب 15 میلی متر و 30 لیتر افزایش یافته است .

برای افزایش ایمنی از سیستم ترمز multi-collision ، سیستم جلوگیری از تصادف ، سیستم کروز کنترل تطبیقی ، ترمز اضطراری در مناطق شهری ، قفل دیفرانسیل الکتریکی XDS و سیستم تشخیص خستگی استفاده شده است .

نسل هفت گلف را می توان با 5 حالت مختلف در رانندگی تجربه کرد که عبارتند از :  Eco، Sport، Normal،Individual و Comfort . که در حالت Ecco تهویه مطبوع و سایر سیستم های جانبی برای کاهش مصرف سوخت بهینه سازی شده اند . و اما در زیر هود شاهد موتورهای جدیدی هستیم که به سیستم های start/stop  و احیای انرژی ترمز مجهز شده اند . موتورهای در نظر گرفته شده برای نسل هفتم گلف عبارتند از :

_ موتور 1.2 لیتری TSI ، قدرت 85 اسب بخار ، مصرف 4.9 لیتر در 100 کیلومتر و انتشار گاز CO2 به میزان 113 گرم در هر کیلومتر

_ موتور 1.4 لیتری TDI مجهز به تکنولوژی غیرفعال کردن سیلندرها ، قدرت 140 اسب بخار ، مصرف 4.9 لیتر در 100 کیلومتر و انتشار گاز CO2 به میزان 112 گرم در هر کیلومتر

_ موتورهای 1.5 لیتری TDI با قدرت های 105 و 150 اسب بخار و  به ترتیب با مصرف های 3.8 و 4.1 لیتردر 100 کیلومتر و انتشار گاز CO2 به ترتیب به میزان 99 و 106 گرم در هر کیلومتر

_ و  سرانجام موتور BlueMotion با مصرف 3.2 لیتر در هر 100 کیلومتر و انتشار 85 گرم گاز CO2 در هر کیلومتر

این خودرو به دلیل استفاده از پلت فرم MQB 100 کیلوگرم از نسل قبلی خود سبک تر است .

گلف جدید در نمایشگاه خودروی پاریس در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و قیمت پایه ای 16,975 یورو برایش در نظر گرفته شده است .

مقایسه دو نسل آخر مرسدس بنز A کلاس


A class W169A class W176
پیشرانهچهار سیلندر خطیچهار سیلندر خطی
حجم موتور (سی سی)2035-توربو1991-توربو
قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه)193/5000208/5500
گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه)280/1800300/1200
شتاب 0-1007/36/6
حداکثر سرعت225240
جعبه دندهشش سرعته دستیهفت سرعته اتوماتیک
میانگین مصرف سوخت7/96/4
قیمت (هزار دلار)28 تا 38شروع از 40

خیلی بدشانس بود. خیلی. خدابیامرزدش ولی آخر و عاقبتش ختم به خیر نشد. کوچک‌ترین فرزند آقا و خانم بنز سیاه‌بخت شد، جوان‌مرگ شد رفت پی کارش.
ایرانی‌ها چون او را خیلی ندیده‌اند، چیز خاصی هم از او نمی‌دانند. در حقیقت، هیچ‌چیز درباره‌اش نمی‌دانند. حق هم دارند. آنقدری عمر نکرد که بتواند ارث و میراثی از خودش به جا بگذارد. نیامده رفت. اصلاً شاید تقصیر «ستاره ایران» نماینده مرسدس در ایران بود. شاید اعتبار بنز بی‌رقیب باشد ولی مردم نمی‌آیند 70 میلیون پول بی‌زبان را برای یک محصول دو لیتری آن هم با چنین قد و هیکلی بپردازند. به جایش می‌روند یک کره‌ای می‌خرند سوبله چوبله حالش را می‌برند. والا ...

َA مثل Aکلاس
نسل اولش با کد W168 بدون هیچ مقدمه‌ای در سال 1997 رونمایی شد. بدون مقدمه یعنی نه جانشین مدلی بود و نه بر پایه مدلی. آمد تا نامش شود یک خودرو بسیار کوچک خانوادگی. کلکسیون مرسدس تکمیل شد. به اصطلاح، جنسش جور شد. مرسدس Aکلاس یک هاچ‌بک بود. شاید هم یک ون بسیار کوچک. گاهی ‌سه‌درب دیده شد و گاهی هم پنج‌‌درب.
یکی از معدود تولیدات ستاره نقره‌ای اشتوتگارت بود که به صورت FWD (محور متحرک جلو) تولید می‌شد. برخلاف تصور، موفق‌تر از آن چیزی شد که انتظارش می‌رفت. تا سال 2006 بیش از 1.1 میلیون دستگاه از آن ساخته و فروخته شده است. دایلمر- کرایسلر که آن زمان مالک برند مرسدس‌بنز بود، 900 میلیون دلار صرف تحقیق و توسعه پروژه Aکلاس در شهر Rastatt آلمان کرد. با این رقم 1600 شغل جدید ایجاد شد. بعد از آن خط تولیدی را در Juiz de Fora برزیل با هزینه‌ای معادل 840 میلیون دلار راه‌اندازی کرد و باعث شد تا 10 هزار نفر شغل پیدا کنند. بهترین مدل Aکلاس در نسل او نمونه A210 Evo با پیشرانه‌ای 2.1 لیتری بنزینی به قدرت 138 اسب‌بخار بود.

نسل دوم W169
از اینجا به بعد، باید حواستان را بیشتر جمع کنید. قضیه کمی نزدیک‌تر می‌شود. نسل دوم پیش از آنکه نسل اول کارش را کاملاً تمام کند، معرفی شد. خط تولید تایلند جانشین برزیل شد. این یعنی بین سال‌های 2004 تا 2012 بازار آسیا و خاورمیانه را تایلندی‌ها تامین می‌کردند. خوش‌شانس باشید بنز تایلندی گیرتان نیامده باشد. شاید کمی روی ظاهر بهسازی انجام شده بود ولی در کل تفاوت آنچنانی نمی‌کرد. خود مرسدس می‌گوید آنقدر که روی مسائل امنیتی تمرکز داشته روی طراحی ظاهری نداشته. برای Aکلاس نسل دوم ایربگ‌های بیشتری نصب شد. کمربندهای سه نقطه‌ای پیش‌کشنده نصب شد. شاسی و سپرها جاذب ضربه شدند. با تندتر کردن زوایای ستون‌ها، 15 درصد به فضای داخلی افزوده شد.
هفت نوع پیشرانه در لیست فروش دیده می‌شد. 3 نوع دیزلی که کاری به کارشان نداریم و 4 نوع هم بنزینی. اولی A150 با پیشرانه 1.5 لیتری 95 اسب‌بخاری، دومی A170 با پیشرانه 1.7 لیتری 116 اسب‌بخاری، سومی A200 با پیشرانه دو لیتری 134 اسب‌بخاری و آخری A200 Turbo با همان حجم پیشرانه ولی به قدرت 193 اسب‌بخار. اگرچه در سایت «ستاره ایران» همه این مدل‌ها در قسمت نمایشگاه دیده می‌شود، ولی همان چند دستگاهی هم که فروخته شد، بیشتر دو لیتری استاندارد و توربو بودند. روی مدل استاندارد جعبه‌دنده پنج سرعته دستی و روی نمونه توربو شش سرعته دستی نصب بود.
جعبه‌‌دنده اتوماتیک CVT هم یک آپشن محسوب می‌شد. مرسدس روی نسل دوم تا جایی که می‌شد توانست صدای اگزوز را کمتر کند. عجیب است که روی چنین خودروی ساده و ارزانی سیستم TC (کنترل کشش) و ESP (برنامه الکتریکی پایداری) دیده می‌شد. حتی از درون کابین نیز می‌شد میزان سفتی فنرها را تغییر داد. کد W169 با رینگ‌های سبک‌تر آلیاژی و تایرهای ران-فلت عرضه شد. این تایرها در صورت سوراخ شدن می‌توانند مسیر معینی را بدون مشکل بپیمایند.
اگرچه این به ما مربوط نمی‌شود ولی سال 2003 نمونه F-Cell تمام برقی آن را معرفی کرد. اکثر Aکلاس‌های موجود در ایران متعلق به فیس‌لیفت سال 2008 این خودرو بودند. تغییر چهره‌ای که کمی زبان ظاهری خودرو را گویاتر کرد. تعویض جلوپنجره، رینگ‌ها، سپرها و حتی آینه‌ها باعث شد تا منتقدین بگویند که Aکلاس تقلیدی از Bکلاس است.
سال 2009 یک نمونه منحصر به فرد با «نام ویرایش محدود» به تعداد 5500 دستگاه عرضه شد. این خودرو از نخستین مدل‌های مرسدس بود که با پکیج اقتصادی BlueEFFICIENCY راهی بازار می‌شد. برای آن دو جفت رینگ 16 اینچی 9 پره آلومینیومی نقره‌ای رنگ تدارک دیده شد. باز هم به ما ربطی ندارد ولی سال 2010 نمونه E-Cell آن رونمایی شد. این مدل برقی با یک بار شارژ می‌توانست 200 کیلومتر حرکت کند. بین خودمان باشد ولی Tesla با آن همه دک و پزش از این فناوری مرسدس‌بنز استفاده می‌کرده است. آمار تیراژ نسل دوم نشان می‌دهد که تا سال 2006 بیش از 370 هزار دستگاه، تا 2009 حدود 750 هزار و تا 2012 تقریباً یک میلیون دستگاه از آن تولید و فروخته شده است.

نسل سوم W176
معرفی می‌کنم؛ دوستان، نسل سوم Aکلاس. نسل سوم Aکلاس، دوستان. همین چند ماه پیش در ژنو رونمایی شد. او کپی برابر اصل کانسپتی است به همین نام که در نمایشگاه شانگهای پرده برداری شده بود. در لحظه رونمایی گفتند که A از این به بعد مخفف Attack (حمله) است. خدایی این یکی را راست گفتند. چهره نسل سوم اگرچه خون به جگر می‌کند ولی به کلی از یک دنیای دیگر آمده است. حرف می‌زند. جیغ می‌کشد. نه آلمان، نه تایلند، نه برزیل. از سال 2013 تولیدش را فقط خط تولید مجارستان به عهده می‌گیرد. تا پیش از این Aکلاس برای کسانی بود که خیلی پول نداشتند ولی دلشان بنزسواری می‌خواست. اما حالا با نسل سوم است که این عده به جوانان اسپرت‌پوش و سرخوش تغییر ماهیت داده‌اند. خبر خوب این است که تمام پیشرانه‌های بنزینی این مدل توربوشارژ شده هستند.
جعبه‌دنده‌ها هم یا 6 سرعته دستی و یا 7 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده‌اند. یکی از مهم‌ترین آپشن‌هایی که روی این مدل دیده می‌شود سیستم نقشه‌یابی 3بعدی است. سیستمی که البته نیاز به ارتباط همیشگی با اینترنت پرسرعت دارد. پورت iPhone در نسل سوم تنها برای شارژ گوشی تعبیه نشده است. با نصب برنامه‌های کاربردی مختلف می‌توان بسیاری از فعالیت‌های پیشرانه را از طریق گوشی تلفن همراه کنترل کرد.
یک حساب سرانگشتی
بیایید ببینیم الان در این دوره زمانه یک مرسدس A200 توربو چقدر می‌ارزد. قیمتش را بین 28 تا 38 هزار دلار می‌گیریم. به ازای دلاری 2000 تومان می‌شود بین 56 تا 76 میلیون تومان. صبر کنید.
هزینه خودروی فرسوده، هزینه حمل و بیمه و انتقال به نام خریدار معادل 4‌درصد کل، مالیات بر ارزش افزوده معادل 5‌درصد کل و کارمزد شرکت معادل 2‌درصد کل قیمت را هم اضافه کنید. خلاصه که می‌شود چیزی حول و حوش 80 تا 100 میلیون تومان. خُب؟
حالا خودتان مقایسه کنید. یک نیسان تینای فولِ فول با پیشرانه 2.5 لیتری 182 اسب‌بخاری در بازار آزاد 82 میلیون تومان است. مزدا3 تیپ 3 با بهترین رنگ و آن پیشرانه دو لیتری 150 اسب‌بخاری‌اش 61 میلیون هم پیدا می‌شود. سوناتای YF 2.4 لیتری 176 اسب‌بخاری را چرا نمی‌گویید که 80 میلیون هم نمی‌شود. نسل جدید کیا اوپتیما با پیشرانه 2.4 لیتری 177 اسب‌بخاری 95 میلیون تومان. تویوتا کمری GLX‌ 2.4 لیتری با 157 اسب‌بخار نیرو هم 67 میلیون. از همین برند ژاپنی، اوریون 3.5 لیتری 268 اسب‌بخاری را می‌بینیم که 85 میلیون تومان است. از این رنوهای تازه‌وارد می‌توانید لتتیود  3.5 لیتری فول را با 241 اسب‌بخار توان زیر 80 میلیون بخرید. حالا سواری‌ها به کنار، یعنی حاضرید از خیر سانتافه 3.5 لیتری 276 اسب‌بخاری 90 میلیون تومانی بگذرید؟ مهم نیست کدام را می‌پسندید. حتی اگر هم مرسدس‌ را بخواهید دیگر در بازار نیست که بخریدش!

Saipa 111  VS  MVM 110


ُSaipa 111MVM 110
پیشرانهچهار سیلندر خطی3 سیلندر خطی
حجم موتور (سی سی)1323812
قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه)63/520051/6000
گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه)103/250070/3500
شتاب 0-10015/517/5
حداکثر سرعت155135
جعبه دنده5 سرعته دستی5 سرعته دستی
میانگین مصرف سوخت6/95/6
قیمت (میلیون تومان)1010

حکایت خودرو ارزان قیمت در صنعت خودرو کشورمان در نوع خودش جالب است، سال هاست که صحبت از طراحی و تولید خودرو های ارزان قیمت به میان است اما در عمل حتی یک محصول نیز ارئه نشده است. سایپا تییا (مینیاتور سابق!) که قرار بود جایگزین کیا پراید قدیمی شود قیمت 12 میلیونی پیدا کرده و رانا نیز هنوز نیانده خودش را 15 میلیونی می داند! با این اوصاف اگر هدفمان خرید یک خودرو ارزان قیمت (کمتر از 10 میلیون تومان) و اقتصادی برای تردد در داخل شهر است همچون یک دهه گذشته تنها انتخاب های شما البته با کمی ارفاق از نظر قیمت کیا پراید هاچ بک (با نام جدید سایپا 111) و کپی چینی دوو ماتیز (با نام MVM110) خواهد بود دو خودرویی که در این مطلب به هم رسده اند تا تکلیف برتری را البته میان خودشان روشن کنند.

سایپا 111 در مجموعه تغیراتی که نسبت به پراید هاچ بک به خود دیده است مجموعه ای از نقاط قوت و ضعف را به همراه دارد، طراحی داشبورد قدیمی و خسته کننده پراید با طرحی کاملا جدید جایگزین شده و این مسئله در مورد صندلی ها نیز صدق می کند. اگرچه که بایستی پذیرفت در در تغیرات روی داده در داخل کابین بی سلیقگی و کیفیت پایین به چشم می خورد اما به هر حال برای مصرف کننده تازگی دارد. صندلی ها نیز به وضوح راحت تر از قبل شده اند. در نمای ضاهری نیز نمای جلو حرفی برای گفتن ندارد و در نمای عقب نیز فقط متفاوت بودن نسبت به قبل دیده می شود اما درز های عجیب میان قطعات بدنه و منتاژ بسیار ضعیف کاملا به چشم می آید در مقابل در MVM شرایط حداقل در ضاهر بهتر از سایپا 111 است، تزئینات داخلی با نمای روشن در حالی فضای کابین را بزرگتر نشان می دهد که افت کیفی را به همراه داشته است ولیکن کیفیت منتاژ و تطبیق قطعات به وضوح بهتر از 111 است اگر چه که فضای کابین و قسمت بار آن کمتر است. در بخش قوای حرکتی MVM در سه تیپ 3 و 4 سیلندر دنده ای و 4 سیلندر اتوماتیک قابل انتخاب است که اگر چه گونه 4 سیلندر دنده ای آن کاملا با سایپا 111 برابری می کند اما از نظر قیمت گونه 3 سیلندر دنده ای آن در مقابل 111 قرار دارد. در این شرایط شاهد کارکرد نرم تر پیشرانه MVM و دورگیری روان تر آن نسبت به 111 هستید اما در مقابل پیشرانه 111 از کشش بهتر و شتاب گیری سریعتر برخوردار بوده و بهتر به فشار های پدال گاز واکنش نشان می دهد اما دور گیری آن در دور های بالا همراه با صدای زیاد، آزار دهنده و البته نوعی احساس اعمال فشار بیهوده همراه است!

هر دو خودرو در بحث ایمنی با مشکل روبرو هستند و اگر چه نصب ABS و ایربگ برای آنها صورت گرفته و یا در حال انجام است! اما ایمنی هر دو آنها در تصادفات دچار مشکل است خصوصا در مورد MVM که در تصادفات شدید آسیب پذیرتر است و البته سایپا 111 هم دلیلی برای مقاومت در برابر ضربه وارده نمی بیند و همه چیز را به سرنشینان محول می کند! نکته مورد توجه در مورد هر دو خودرو بحث قطعات یدکی آنها است خصوصا در مورد سایپا 111  قطعات یدکی و خصوصا ظاهری آن فراوان نبوده و البته نسبت به قیمت خودرو نیز قیمت آنها نیز قابل توجه است در حالی که در مورد MVM نیز عدم فراوانی قطعات به چشم می آید با این شرایط، توجه به کیفیت دراز مدت آنها می تواند برای خرید مهم باشد موردی که MVM با کیفیت ساخت یک دست تر  بهتر از سایپا 111 خواهد بود و در سایپا 111 به صدا افتادن سریع اتاق و مشکلات قطعات جلوبندی مواردی هستند که زود تر از حد انتظار  ایجاد می شوند تا کیفیت نازل و فدا شدن کیفیت در مقابل کمیت را برای شما اثبات کند.

برای انتخاب میان این دو خودرو لازم است تا نگاهی نیز به طیف اصلی خریداران آنها داشته باشیم جایی که جوانان و بانوان گزینه های اصلی هستند طبیعی است که جوانان ترجیح بدهند با توجه به قابلیت های 111 برای تغیرات ظاهری و به اصطلاح اسپرت شدن به سراغ آن بروند در حالی که برای بانوان MVM بدون شک انتخاب بهتری خواهد بود ضمن آنکه در بازار خرید و فروش و نمونه های دست دوم در حالی که سایپا 111 پر طرفدار است MVM مورد بی مهری است ولیکن با در نظر گرفتن مجموع عوامل اگر بخواهیم از میان این دو خودرو انتخاب نهایی خود را مشخص کنیم با توجه به معیار هایی که برای یک خودرو اقتصادی شهری مورد نظر است این انتخاب نزدیک تر به MVM110 خواهد بود تا سایپا 111 اگر چه که دیدگاه باز فروش عکس آن خواهد بود.

Peugeot 207i   VS   Peugeot 206


Peugeot 207i  Peugeot 206
پیشرانه4 سیلندر خطی4 سیلندر خطی
حجم موتور (سی سی)15871587
قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه)110/5800110/5800
گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه)142/4000142/4000
شتاب 0-10010/610/6
حداکثر سرعت198198
جعبه دنده5 سرعته دستی5 سرعته دستی
میانگین مصرف سوخت6/96/9
قیمت (میلیون تومان)2718

گاهی اوقات انتخاب میان گزینه ها در عین حال که خیلی ساده به نظر می رسد اما در نهایت دشوار می شود! و این حکایتی است که بسیاری از خریداران خودرو، این روز ها در بین انتخاب پژو 206 یا 207 ایجاد شده و در شرایطی که به دلیل محدودیت و انحصار عملا خودرو های هاچ بک دیگری به غیر از این دو خودرو در بازار زیر 30 میلیونی ها وجود ندارد اما انتخاب میان این دو تبدیل به پرسشی شده که پاسخ به آن نیز ناخواسته با برخی دوگانگی ها مواجه خواهد بود اما تصمیم گرفتیم که هر طوری شده در پایان این نوشتار کوتاه کار را یکسره کنیم.

اینکه چگونه 206 فیس لیفت شده توسط برزیلی ها که با نام 206 پلاس (یعنی خوشان هم اذعان داشتند که از 206 بشتر و از 207 کم تر است!!) به جای 207 واقعی به مصرف کننده از همه جا بی خبر و البته شاید هم با خبر اما بدون حق انتخاب ایرانی به عنوان پژو 207 غالب شد خود حکایتی دیگر است اما به هر حال اما اگر بخواهید یک خودرو هاچ بک نسبتا ارزان قیمت پیدا کنید انبوه گزینه های شما به شرح زیر است:

پژو 206 تیپ 2، پژو 206 تیپ 3، پژو 206 تیپ 5، پژو 206 تیپ 6، پژو 207 دنده ای (در واقع پژو 206 پلاس تیپ 5) و پژو 207 اتوماتیک (در واقع پژو 206 پلاس تیپ 6)! تکلیف 206 تیپ 2 و 3 که روشن است پیشرانه 1/4 لیتری 75 اسب بخاری آن می تواند برای شما تعیین کننده شود پس اگر به دنبال خودرو پرقدرت تری هستید این دو گزینه حذف می شوند و شما می مانید و 206 و 207 های دنده ای و اتوماتیک که دو به دو از نظر فنی دوقلو هستند! اما انتخاب میان 206 و 207 چگونه خواهد بود؟ اگر شما آشنا با اصول طراحی باشید بدون شک می دانید که 206 با طراحی مربوط به سال 1998 از هر نظر هماهنگ تر و اصولی تر از 207 است و 207 صرفا می تواند متفاوت محسوب شود وگرنه در شاخصه های طراحی ظاهری 206 همچنان خودرو برتر است، در داخل خودرو اما داستان می تواند به نفع 207 گردد. بهره گیری از غربیلک فرمان و صفحه نشان دهنده های مشابه 207 واقعی و تغییر طراحی نیم تنه بالای داشبورد فضای تازه ای را برای شما رقم زده و اگر چه تغییر آپشن قابل توجهی دیده نمی شود اما فعال کردن برخی امکانات جزئی که در 206 روی ECU فعال نیستند فعال نیستند می تواند به نظر بیاید ضمن آنکه نیم نگاهی به رینگ های آلیاژی آن دارید که سازنده وطنی با نهایت بی سلیقگی با همان سایز 14 مورد استفاده قرار داده در حالی که با کمترین هزینه می توانست از سایز 15 بهره بگیرد که حالت کوچکی چرخ های آن در مقام حجم یافتگی گلگیر های جلو نیز ایجاد نگردد. به هر حال تکلیف روشن است چند میلیون تومان برای اختلاف قیمت 206 و 207 بایستی بیشتر بپردازید تا دوتا چراغ که همانند چشمان از حدقه بیرون زده است به همراه یک سپر جلو دهان وا کرده! و دو گلگیر جلو ورم کرده و البته چراغ های جدید عقب که در زمان روشن بودن چراغ های احتیاط، نامتناسب به نظر می رسند را به همراه یک سپر جدید در عقب و البته همراه با 4 عدد رینگ 14 اینچی و یک داشبورد نصفه نیمه تغییر یافته را بدست بیاورید، نظر شما چیست؟ آیا ارزشش را دارد؟ به نظر ما که دارد (البته نه با قیمت باورنکردنی الان) چون حداقل 207 در حال حاضر علاوه بر تغیرات ظاهری و داخلی که می تواند بر حسب سلیقه خریدار مورد تایید باشد یا نیبشد از چند حسن ذیل بهره مند است:

- با پیشرانه 1/4 لیتری تولید نمی شود پس گونه ارزان تر همانند 206 ندارد پس باز هم خاص تر خواهد بود.

- تیراژ تولید آن کمتر از خانواده پژو 206 است پس باز هم خاص تر می ماند.

- تنها دو سال است که عرضه شده در حالی که بیش از یک دهه از عرضه پژو 206 می گذرد پس خیلی خاص تر می شود.

و در نهایت اینکه وقتی سوار برآن هستید دیگران شما را سوار بر یک خودرو 27 میلیونی خطاب می کنند در حالی که 206 هم اکنون در قیمت 6 تا 25 میلیون در بازار موجود است!!

و جمله پایانی اینکه 207 نمی تواند با توجه به قیمت وحشتناک این روزهایش مزیتی به 206 داشته باشد مگر اینکه خاص تر، جدید تر و البته از نظر عامه گران تر محسوب می شود. ما که رای به 207 دادیم تا نظر شما چه باشد.

پیش بینی درباره آینده یک برند ایتالیایی


Alfa Romeo Guliette 170Mazda 3Hyundai i30
پیشرانه4 سیلندر-توربو شارژ شده4 سیلندر خطی4 سیلندر خطی
حجم موتور (سی سی)136819991975
قدرت(اسب بخار دور در دقیقه)168/5500148/6500141/6000
گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه)250/2500187/4000186/4600
شتاب 0-1007/810/611/2
حداکثر سرعت218205205
جعبه دنده6 سرعته دستی5 سرعته دستی4 سرعته اتوماتیک
میانگین مصرف سوخت6/46/97/1
قیمت (میلیون تومان)نامعین5550

بدون مقدمه، واقعیت این است آلفارومئو موفق نخواهد شد. فقط کافیست به مستندات دقت کنیم. کمی حافظه تاریخی را کند و کاو کنیم. ببینیم در گذشته این گونه ادعاها به کجارسیده است. چند وقتی است که انبوهی از حرف و حدیث ها درباره ورود آلفارومئو در محافل خودرویی شنیده می شود که مثلا سرانجام بازار خودروهای وارداتی تغییر کرد و یا مثلا چه خوب که سرو کله ایتالیایی ها هم پیدا شد.

شک نکنید برنامه امروز ما یک مانور نیست. این جا ایران است. ما ایرانی هستیم و بدون تردید دغدغه پیشرفت کشور را در سر داریم. اما ای دوستان این راهش نیست. قضیه مثل داستان Seat اسپانیایی است. گفتند که می آید و می ترکاند. اما آمد و خودش ترکید. فقط و فقط یک بمب خبری برای جلب توجه رسانه ها و به رخ کشیدن مدیریت مدرن بود. تازه سئاتی که در دنیا به کیفیت بالا و قیمت پایین شهره است. حالا تصور کنید یک برند معتبر ایتالیایی می خواهد وارد شود. خیلی هم خوب، اما مهم، فقط آمدن نیست.

خودرو که بیاوری خدمات پس از فروش می خواهد، قطعه یدکی می خواهد، تعمییر کار می خواهد، تعمیرگاه می خواهد، گارانتی می خواهد و الی آخر. چرا راه دور برویم همین تندر 90 خودمان. حتی رنو پارس به عنوان نماینده رنو فرانسه، نتوانست مقابل ایران خودرو و پارس خودرو دوام بیاورد. لقمه از این راحت تر؟ حالا مدیاموتور پشت قضیه را گرفته. شرکتی که دو سالی است با تیراژ انبوه چند ده دستگاهی MG وارد بازار شده است.

آلفا رومئو اگر بیاید، گیر می کند. آنهایی که باید بدانند، خودشان می دانند. این خودرو خوب است، اصلا خیلی هم خوب است. اما خوب بودن در کنار به صرفه بودن معنی پیدا می کند. به صرفه بودن هم که که معلوم است، دقیقا به قیمت فروش آن بستگی دارد. می دانید داستان چیست؟ تجربه و کشش بازار نشان داده، خودروهای اروپایی زیر 100 میلیون در ایران، خیلی راه به جایی نمی برند. آمریکایی ها که هیچ، می ماند آسیایی ها. همین آسیا را هم باید تقسیم کرد. ژاپنی ها و کره ای ها. حقیقت این است در این رنج قیمتی، توپ دست این دو نفر باقی می ماند.

حالا به هر حال کاری است که شده. ما حرفمان را زدیم و رفتیم. مثل همیشه او را در برابر رقبای احتمالی اش قرار می دهیم.

نقاشی به سبک میلان!

نام او را درست تلفظ کنیم.جولی یتا. او یادگار همان جولیتای سال های 1954 تا 1965 است. در نمایشگاه ژنو 2010 بود که به دنیا آمد. قرار است فقط و فقط در Cassino ایتالیا تحت نظر پدرش، فیات تولید شود. نیامده، مقام دوم بهترین خودرو اروپا را در سال 2011  کسب کرد. آلفا برای این مدل، 5 پیشرانه آماده کرده است. سه تا بنزینی و دو تا دیزلی. از نمونه های بنزینی، دو تایش 1/4 لیتری هستند. یکی توربو و دیگری توربو با Multi Air. به نظر می رسد اگر بنا به آمدن جولیتا باشد، یکی یا هر دو از ان مدل ها وارد شود. وقتی موسسه ایمنی یورو NCAP تستش کرد، 5 ستاره کامل به آن داد. یعنی خیلی مطمئن چیزی در حد مرسدس E کلاس. خلاصه، جولیتاها همگی VDC (کنترل پویایی)، DTS (کشش پویای گشتاور) و Q2 (نسل جدید دفرانسیال های الکتریکی) را به صورت استاندارد دارند. مانند نمونه های اسپرت، حالت های DNA (فعال، معمولی، همه حالته) نیز روی کنسولش دیده می شود. با انتخاب هر کدام از این موارد، سیستم تعلیق، هندلینگ، ترمز ها و جعبه دنده تغییر اساسی می کنند.

ژاپنی سه میلیونی!

با رکورد  3 میلیون دستگاه از سری Mazda3، این خودرو به تالار مشاهیر خودرویی پیوست. باید دقت کرد که این رقم طی 7 سال و فقط دونسل، کسب شده است. تاریخچه مزدا نه خیلی مهم است نه خیلی جذاب. آنچه اهمیت دارد این است که 23 مدل مزدا 3 در دنیا تولید می شود. ما فقط یکی از آنها را داریم. این خودرو جواب خودش را پس داده. هم نسل اول هم نسل دومش. اگر قرار باشد ایرادی به او و به بهمن خودرو بگیریم، شاید بتوان به گرانی و کمی قطعاتش اشاره کرد. متاسفانه مثل همه مزدا های دیگر، بد تعمیر است. در کل ژاپنی ها بی آذار اند اما اگر خدای نکرده به مشکل بر بخورند. اشک راننده را در می آورند. 

اگر می بینید که مزدا3 کمی خشک است، ایراد از فنر هایش نیست. آنچه شما می خرید یک سدان اسپرت است نه یک خانوادگی شهری. واژه Sport فقط به معنی رینگ و لاستیک و ارتفاع که نمی شود. اسپرت در مانور و یا اسپرت در پایداری. ما تنها جایی در دنیا هستیم که به هر چیزی که جدید می آید می گوییم NEW فلان. مثل نیو مزدا، نیو پی کی، نیو سوناتا، نیو آزرا و حتی نیو پراید. نسل دوم مزدا 3 باید به شش کیسه هوا مجهز باشد. به طور استاندار 4 و به صورت آپشن 6 بلنگو دارد. اما شاید مهم ترین ویژگی او، سیستم تعویض دنده اش باشد که علاوه بردسته دنده، شستی هایی هم روی فرمان دارد.

رقیب مرسدس بنز!

باور نمی کنید؟ مرسدس بنز A کلاس خودرویی است از خانواده مینی MPV ها. این فرم طراحی بسیار نایاب است. مهم ترین رقبایش را اپل Meriva و نسیان Cube تشکیل می دهند. مریوا که اصلا در آلمان عرضه نمی شود و کیوب هم که اصلا از ژاپن خارج نمی شود. پس می ماند هیوندای i30. این درست که به این کره ای، هاچ یک هم گفته می شود اما با توجه به ساختار قرار گرفتن ستون های آن، به مینی MPV بیشتر شبیه است.

هیوندای که فعلا در بازار ایران جولان می دهد. خوب است و خوب می فروشد. 10 ایر بگ دارد و شش اسپیکر. دیگر چه می خواهید؟ تقریبا همه چیزش استاندارد است. اما یک ایراد بزرگ دارد. روی دو صندلی بزرگ آنقدر جا هست که می شود یخچال گذاشت. اما روی صنلی های عقب هرگز حساب نکنید. بیشتر جنبه نمایشی دارند. دیگر ایراد بزرگ او، جعبه دنده اش است. انصافا دیگر چهار سرعته اتوماتیک خیلی تنبل است. در یک و دو جان شما را به لب می رساند. بنابراین گول پیشرانه دو لیتری اش را نخورید، چیزی عایدتان نمی شود.